Vipps-kunder trukket flere ganger for samme overføring

DNB jobber fredag på spreng med feilretting og tilbakeføring av penger.


Et ukjent antall Vipps-brukere har blitt belastet flere ganger for samme transaksjon.

– Vi har fått meldinger om at noen kunder er blitt utsatt for en feil som gjorde at transaksjoner har doblet seg, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Marit E. Giske i DNB overfor E24.


Flere Vipps-brukere har imidlertid blitt trukket både det tredobbelte og langt mer.


Mangler oversikt

Fredag formiddag pågår feilretting for fullt. I mellomtiden er Vipps stengt. DNB sier tjenesten ikke vil åpnes igjen før de er sikre på at alt fungerer.


Storbanken har ennå ikke oversikt over hvordan den spesielle feilen oppstod, ei heller hvor mange som er rammet.

 

De som har blitt belastet for mye blir automatisk tilbakeført penger, og trenger ikke selv å melde ifra, opplyser DNB.


Vippset 1.100 – kompis fikk 14.300

Fredag morgen skulle Anders Aa Hagen (40) sende 1.100 kroner til en kompis etter et resturantbesøk. Han sier problemene begynte med at Vipps-appen hang seg opp.


– Jeg lot den stå og jobbe, signerte med bank-id, og så sto den og jobbet igjen. Så da restartet jeg appen. Da så jeg at jeg var trukket for beløpet 13 ganger, forteller Hagen til E24.


Kompisen som skulle få de 1100 kronene, har også fått 13 meldinger om overføring, og over 14.300 kroner inn på konto, opplyser han. Han sier nettbanken også bekrefter den saftige overføringen.


– Jeg kontaktet banken, og de klarer ikke å gi noen svar. Nå kan jeg ikke logge inn, og jeg vet ikke når jeg kan få pengene tilbake, sier Hagen.

Les mer på E24.no

Kilde: E24.no

Baard Persson Vaage

Mest lest