Nye muligheter for Vipps

Vipps, som i to år, har vært ledende på vennebetaling, satser nå stort på betaling til bedrift, som betaling i kasse, nett og faktura. Vipps forventer at den aller største økningen av transaksjoner vil komme i bedriftsmarkedet. I år lanseres Vipps også i


“Verdens største merkevarer og verdens beste teknologibedrifter går inn i alle land og i alle verdikjeder over hele verden. De som tror at en fusjon mellom Vipps, BankAxept og Bank ID er en god ide, for å lage et norsk monopol, har ikke forstått noen ting. Dette spillet som ledende bedrifter er med på nå, er et spill med enorme muskler, høy innovasjonstakt, høy gjennomføringskraft og ekstremt mange aktører,- både nye og etablerte. Noen synes at vi i Vipps er “klin kokos” som orker å gå inn i dette spillet.”


Slik introduserte Elisabeth Haug, COO i Vipps, selskapets fremtidige strategi. Vi befinner oss på Future Bank 2018, som er IKT Norge sitt årlige event der innovative og framtidige betalingsløsninger blir presentert. I følge Haug blir det stadig viktigere at bankene og andre aktører innenfor betaling retter seg mot kundenes behov.


“Folk er ikke egentlig så interessert i alt som har med pengene sine å gjøre. Jeg tror vi kan teste dem i de tjenestene eller det mind set’et som handler om å planlegge økonomi. Det er hvordan du tenker rundt pengene dine. Vi tror at ved å følge med på hva som skjer på kontoen, finnes et stort innovasjonsrom. Vi tror at i segmentet “å skaffe penger” og i mind set’et “å bruke penger”, så finnes det et hav av nye muligheter for innovasjon. Legger vi i tillegg til at folk er veldig forskjellige og har ulik tilnærming til hvordan de tenker rundt sin private økonomi, så ser mulighetene raskt langt flere ut. De som bor i en husholdning med mer enn en person, vet at vi ofte har en litt ulik tilnærming til pengene. Noen betaler regningene før forfall og har aldri hatt en kredittkortregning i hele sitt liv, mens andre er gode kandidater til luksusfellen. Det å innovere i dette landskapet og det å tilby skreddersøm, det er kjempeviktig for oss.”


Ny funksjonalitet


Elisabeth Haug, COO i Vipps forteller at app’en, som de fleste forbinder med overføring av penger mellom venner, i stor grad vil fokusere på andre betalingsfunksjoner.


“Vi satset først på vennebetaling. Nå går vi over og vil ta betaling. Vi tror at så lenge man har kunden og brukeren i fokus, så har vi livets rett, både nasjonalt og internasjonalt i lang tid fremover. Det er mange måter å forstår forbrukerne på og det er mange måter å navigere i markedet på” og påpeker samtidig at det er litt rart å bli såpass kritisert i medier nå, mens Vipps nærmest ble genierklært i foregående år.”



Tenk stort, gjennomfør smått


Haug ser langt ifra slaget som vunnet. “Vi må se på eksemplene”, fortsetter hun. “Hvem er det som har push’et kategorier og hvem er det som har skapt helt nye kategorier gjennom sin innovasjon. Vi vil gjøre, med smartbetaling, som Netflix har gjort med levende bilder, som Tesla har gjort med bilindustrien og Kolonial.no gjør for dagligvarebransjen. Vi er nødt til å tenke stort og vi er nødt til å gjennomføre smått. Dette er en vanskelig balansekunst som gjør at vi må arbeide hardt for å være en ledende aktør i tiden som kommer. Det forutsetter at vi har sluppet nye og gode tjenester som dere, barna deres og foreldrene deres har tatt i bruk. Og det er ikke så veldig lett. Nå er det ikke lenger så interessant å høre om hvordan vi i Vipps tok vennebetaings-posisjonen lenger. Vi vant den og vi er blitt vant til å betale venner med mobil. Nå er det nye posisjoner som vi må ta og vi må gjøre det i konkurranse med store og små aktører.”



Bilde tatt av Roger Fosaas. 

Webmaster