Norsk e-handel i vill vekst!

Norsk e-handel har hatt 50% fremgang på 3 år og runder 90 milliarder i omsetning.

I følge rapporten Norsk E-handel fra DIBS Payment Services er det digitale Norge i stadig utvikling. Stadig flere ar i bruk digitale plattformer for å betale fr sine varer og tjenester. I det siste året har økningen i e-handel økt med hele 16%. Over de siste 3 årene har økningen i omsetnigen på digitale plattformer økt med 50%.


Utviklingen er hjulpet godt på vei av en massiv mobilbølge som skyller inn over alle deler og aldersgrupper i samfunnet.


-At 48% av de norske forbrukerne i dag bruker mobil eller nettbrett til online-shopping, og at nesten halvparten av oss bruker Vipps, mCash eller MobilePay,- til tross for at løsningene først ble lansert i fjor, er absolutte milepæler innenfor norsk betalings- og handelskultur«, uttaler Henrik Begby Andersen, Country Manager i DIBS Payment Services.


Det kommer aldri til å gå saktere enn i dag


I dag handler hele 48% av nordmenn via mobiltelefon eller nettbrett,- en fremgang på hele 26% fra 2015. Ifølge e-handelsekspert Patrik Müller er dette bare en forsmak på hva fremtiden vil bringe:


-Vår kjæreste eiendel (mobilen, red.) har vi i dag med oss overalt. Vi ser på̊ mobilen et utall ganger i løpet av en dag, og derfor er det naturlig at e-handelen fra de mobile enheter vokser eksplosivt. Faktum er at det om bare noen år vil bli enda lettere å betale fra mobilen enn fra en laptop, ettersom nesten all utvikling innenfor betalingsløsninger på nettet har fokus på̊ nettopp denne kanalen. Det kommer aldri til å gå saktere enn i dag.

Go mobile or go home


Undersøkelsen viser videre at nettbutikker er nødt til å være raske, mobiltilpassede, brukervennlige og kunne tilby det riktige betalingsoppsettet for å unngå at kundene forsvinner til konkurrentene:


-Det kan ikke sies tydeligere: Mobiloptimering av nettbutikker er like viktig for e-handelsomsetningen som god service og skinnende butikkfasader er for detaljhandelen. Mobiltilpassede nettbutikker klarer seg beviselig bedre; hvis du som nettbutikk ikke konverterer til et format som kan brukes fra forskjellige apparater og ikke er villig til å omstille deg til mobilbetaling, taper du konkurransen om kundene - go mobile or go home, advarer Henrik Begby Andersen i DIBS.


10 ting du må vite


Den ekstreme veksten fortsetter

Nordmenns kjøpelyst på nettet øker konstant og har det seneste året vokst med over NOK12 milliarder, noe som er en økning på̊ hele 16%. Alene de siste tre årene er omsetningen steget med 50% fra NOK60,3 milliarder til NOK90,6 milliarder i dag. Målt per innbygger er nordmenn de flittigste online-kunder i Norden.


De unge viser vei

48% av online-kundene sier at de har handlet via mobile enheter innenfor de siste 3 månedene, noe som er en vesentlig fremgang siden i fjor da 38% svarte ja på det samme spørsmålet. Bruken hos de unge i alderen 15-24 er som forventet høy (61%), men ser vi bare ett år tilbake i tid var det bare 39% i den samme aldersgruppen som hadde handlet på mobilenheten innenfor de siste par månedene. Men også de eldre i alderen 64-74 følger med - her er det nesten hver fjerde person som handler via mobil eller nettbrett.


Nordmennene bruker mer penger på̊ reiser enn noe annet

55% av nordmenns samlede forbruk på nettet går nå til reiserelaterte kjøp som flybilletter, hoteller, togtransport osv. Dette er en fremgang fra i fjor da 48% av det samlede forbruket online gikk til reiser og relaterte ytelser.


De unge kvinner følger med ved spillebordet

Pengespill står for ca. 22% av nordmenns online forbruk innen kategorien »Tjenester«, og her er unge kvinner overraskende nok på samme nivå som men. Det er nok overraskende for mange at kvinner og menn har samme forbruk på online pengespill, da svenske menn bruker ca. 10 ganger mer enn svenske kvinner.


Det er flere nordmenn som abonnerer på̊ film enn musikk

Nesten hver tredje nordmann abonnerer nå på̊ tjenester som HBO og NetFlix, og mer enn halvparten har på et tidspunkt betalt for streaming av film eller TV. Ser vi på streaming av musikk er det 25%, som per dags dato abonnerer på tjenester som Wimp og Spotify, og hele 43% har på et tidspunkt betalt for musikk-streaming.


Convenience is King

Det er ikke lenger bare lommeboka som dikterer nordmenns kjøperglede på nett. Der det tidligere har vært billige priser som har fått forbrukerne til skjermen, oppgir de fleste nordmenn i dag at det er fordi de sparer tid og at det er enkelt som de primære årsakene til å handle på nett.


Boom i salg av dagligvarer

14% har kjøpt dagligvarer og såkalte »matkasser« på nettet, noe som er mer enn 3 ganger flere enn i fjor. Faktisk bruker nordmenn ca. NOK3 milliarder på å kjøpe dagligvarer på nett, og her er det overraskende nok de unge mennene i alderen 15-24 som fører an.


Det er likevel kun 3% som per dags dato abonnerer på »matkasser«, noe som er en del mindre enn i Danmark og Sverige – tilsynelatende på grunn av geografiske utfordringer. Matkassene er f.eks langt mer populær i Oslo enn resten av landet, hvilket høyst sannsynlig skyldes tilgjengelighet og travle hverdager.


Unge menn er glad i klær, sko og boliginteriør

Nordmenn kjøper også mye klær på nett. Det som til gjengjeld kan overraske er at kvinnene ikke holder tritt med de unge mennene i alderen 25-34. Samme bilde ser vi i kategorien »Hus & Hjem«, der unge menn er de mest ivrige kundene bak skjermen.


Ny e-trend: Nordmenn vil handle norsk

Selv om nordmenn handler fra utenlandske nettbutikker i stor stil, ser vi for første gang på mange år et lite fall i andelen av forbrukere som handler fra utlandet. Spesielt eldre brukere velger norske nettbutikker for å støtte norske næringsdrivende.


Slik driver du den beste nettbutikken

En tredjedel av dem som avbryter et kjøp, gjør det fordi de ikke kan benytte den betalingsmetoden de ønsker, mens flere både ønsker og vil kjøpe mer hvis nettbutikken hadde husket kortnummeret deres.


-Tilpass nettbutikken din til det lokale markedet og mobiltelefonbruk. Vis merker som øker tryggheten, tilby å gjemme betalingsopplysninger og husk å være tydelig rundt betalingsmetodene - alle disse små tingene kan tilsammen være med på å øke omsetningen drastisk, uttaler Henrik Begby Andersen.


For å se hele rapporten, klikk her


Webmaster 

Mest lest