Mobile lojalitetsprogrammer

Det har lenge vært vanlig å få ulike rabatter ved bruk av kredittkort. Men nå er dette på vei til å endres. Langt flere bruker smarttelefoner til å betale med. Dette gjør at også kredittkortselskaper og banker må holde tritt med utviklingen.

Enkel tilgang


I tiden framover vil kundene forvente å ha enkel tilgang til rabattene. De ønsker også å kunne gå inn på telefonen for å se hvor stor rabatt de har fått på sine ulike kjøp og se hvor mange kundepoeng de har samlet. Dette gjør at kundene også blir mer engasjert og at de forhåpentlig benytter seg av rabattene i større grad.


Banker har i lang tid kjempet for at deres kort skal være øverst i lommeboka til forbrukerne. Nå når lommeboken er en del av mobiltelefonen, er dette på vei til å endres. Banker og kredittkortselskaper forventes derfor å levere engasjerende innhold som, ikke bare gjør at kundene er mer lojale og kjøpevillige, men også gjør at bankene selv kan samle inn mye mer detaljert informasjon om kundene sine. Denne informasjonen kan videre brukes til å tilpasse innhold til hver enkelt kundegruppe.


Viktige kunder


Kundene som i dag betaler mest med mobil, er unge og velstående. De har høy utdannelse og er blant de mest innovative i befolkningen. Dette er en kundegruppe som banker og andre finansielle aktører er desperate etter å være i kontakt med.


Betaling med mobil har kanskje ikke tatt av så mye som mange har spådd. Mye av grunnen til dette, er fordi det er mange aktører på markedet. bare i Norge benytter vi oss av aktører som MobilePay, Strex, Vipps, PayPal og mCASH. Flere aktører har også falt av lasset allerede. Mobilteknologien er også stadig i endring og nye konsepter og funksjonaliteter dukker stadig opp.


Dette har ført til en helt ny utfordring for tunggrodde banker og kortselskaper som ikke har for vane å drive fram innovasjonen på egen hånd. Samtidig finnes det mange aktører som jobber med nye betalingsmåter, men som jobber uavhengig av bankene og som kanskje ikke kjenner betalingsverdenens fallgruver og labyrinter. Noen aktører, som f.eks. mCASH, ar forstått dette og inngått samarbeid med en eller flere banker, noe som gir de både nettverk og pusterom.


Plagsomme meldinger


En annen utfordring er selvfølgelig hvor mye kontakt kundene ønsker med sine lojalitetsprogrammer. Nå er det feks mulig å sende en push-melding til kunder som befinner seg i nærheten av en fysisk butikk. Det er også mulig å sende oppdateringer på rabatter og tilbud, basert på kundens preferanser. Men når er nok egentlig nok? For mye interaksjon kan gjøre at kundene blir lei og sletter app’en for å slippe flere plagsomme meldinger.


Mobiltelefonen gjør det helt klart mulig å lage nye og kundetilpassende lojalitetsprogrammer. Det blir spennende å se hvilke løsninger som kommer seirende ut av den kampen.  


Webmaster 

Mest lest