Friksjonsfri betalingløsning

Før møtet med Strex står jeg og ser på en gammel Cola-automat rett utenfor Strex sine kontorer. En sånn en som var populær en gang,- da folk brukte mynter. Så ser jeg. “Betal med mobilen”, står det. Og med ett skjønner jeg at jeg har kommet til riktig ste


Telenor- og Telia-eide, Strex, er en mobilbetalingsløsning som ikke krever bankkort eller tilgang en mobil app. Du trenger ikke engang oppgi ditt navn eller adresse. Faktisk er sjansen stor for at du allerede har benyttet deg av Strex. Over halvparten av norges befolkning benytter nemlig Strex for betaling for digitale mediatjenester, parkering, kollektiv- og transporttjenster.


Hege Kosberg, Daglig Leder i Strex, er ivrig etter å fortelle om hva som rører seg rundt i lokalene. “Vi har ikke holdt på så lenge”, sier Kosberg. “Vi ble Strex for vel et år siden. Navnet er et ordspill på “rask og straks”, men likevel er Strex er ord hvor vi har mulighet til å bygge våre egne verdier inn i.”


Enkel integrering


Ryktene skal ha det til at Strex kommer med en enda bedre løsning og når jeg spør Kosberg, bekrefter hun dette. “Det stemmer. Vi lanserer nå vår nye løsning, som strengt tatt har akkurat den samme funksjonaliteten som vår første versjon. Den virkelige forskjellen ligger i at det nå blir langt enklere å integrere Strex på alle app’er og nettsider.”


Strex tilbyr betalingsløsninger på nett og mobil og kan utføre enkelttransaksjoner og abonnementsbetaling. Selve verifiseringen skjer ved at kjøper mottar en verifiseringskode på SMS.


“Det blir nå veldig lett å integrere Strex som en betalingsløsning for alle nettsteder. Vi tror dette er en smart løsning også for mange mindre bedrifter. Nå sparker jeg vel inn åpne dører, men alle mediekonsern fokuserer nå på mobil. Nettopp derfor er det, i mange tilfeller, lettere å bruke telefonen som betalingsmåte. Vi i Strex er app-uavhengige, så man trenger ikke å åpne noen app’er for å utføre selve betalingen.”


Sikkerhet


Likevel er det noen forskjeller fra Strex og andre aktører. Det er kun mulig å prosessere transaksjoner på opp til 1000 kroner. Samtidig er det en automatisk beløpsperre på 5000 kroner. Belastningen kommer på kundens neste mobilfaktura.

“Vi kommer også til å tilby en ekstrafunksjon der det blir sendt ut en Strex-faktura, slik at sluttbruker får Strex-transaksjonene på egen faktura. Dette er nok mest aktuelt for de som har bedriftsabonnement på mobilen og ønsker å få våre transaksjoner separert fra mobilregningen. På den andre siden er det nok også mange bedrifter som er glade for slike typer av betalingsmidler. Ansatte skal tross alt ha dekket kollektivtransport, bilparkering og , medieinnhold og liknende. Nå har man mulighet til å samle alt dette enkelt på en og samme faktura.”, utdyper Kosberg.


Synlig


Strex er fremdeles en av mange på markedet, men er også en tjeneste som skiller seg klart fra sine konkurrenter. Framover blir det viktig å synliggjøre seg mer. Så hvordan vil vi legge merke til Strex framover?


“Nå vil vi fokusere på å bli bedre kjent med sluttbrukeren. Vi er allerede et eksisterende betalingsmiddel på mange tjenester og da er det viktig at forbrukerne også vet nok om oss. Altså “Hvorfor skal jeg velge Strex?”. Vi har med ca 1000 brukersteder. Alt fra salg av bussbilletter, parkering, elbil-lading til kjøp av fiskekort og piggdekk-oblater. Så vi er allerede en stor aktør innenfor såkalt remote payments, som jo er kjøpsøyeblikk hvor man ikke befinner seg i nærheten av utsalgsstedet. Dette er veldig nyttig å ha tilgang på når man står med fiskestanga i elva og kommer på at man ikke har kjøpt fiskekort!”


Strex kan helt klart også benyttes til annet enn å kjøpe fiskekort.


“Nå er vi ute med to store avtaler. Den første er Schibsted, der vi kommer inn som et standard betalingsmiddel i SPiD. Strex blir i dette tilfellet benytte som betalingsmiddel for enkeltartikler, abonnement på VG+ og liknende tjenester. Vi har hatt en beta gående med EasyPark og Ruter.”


Friksjonsfri


Jeg ber Kosberg beskrive Strex-tjenesten med et ord. Hun tenker seg litt om før hun resonnerer seg fram. 


“På veldig mange av dagens betalingstjenester så oppfattes selve betalingen som slitsom. Du må taste inn kortnummer, personalia og kanskje også ha Bank ID tilgjengelig. Altså, du må reise deg fra sofaen! Det mange nett-tjenester opplever i dag er et enormt høyt frafall i i slutten av kjøpsprossen. Ved å utføre hele betalingen på samme sted som du kjøper tjenesten, altså mobilen, vil selve betalingen oppleves som friksjonsfri.”



Webmaster 

Mest lest