En terminal,- mange løsninger

Betal var så heldige å få en demonstrasjon av en av Verifone sine nye terminaler.

Presentasjonen var det Morten Kalland, Development Director i Verifone, som tok seg av. 


Vi har tidligere nevnt at mCash-løsningen blir tilgjengelig på alle Verifone-terminaler. Men hvordan skal disse terminalene se ut? Kalland kommer bort til meg, med det som ser ut som en helt vanlig terminal.


Hva holder Verifone på med nå?


Vi holder på med mye. Her er vår nyeste terminal, med integrert bluetooth-chip. Dette gjør at terminalene nå kan kommunisere med alle betalingsmåter som er basert på bluetooth.


Selve bluetooth-mottageren er integrert i termminalen og er ikke synlig. Kalland demonstrerer:


Jeg har en betalingsterminal hvor det blir utført en transaksjon. Da vil den være klar for å lese kort, slik som vi har vært vant til fra før. Men nå kan jeg altså kjøperen en bank-app der man kan bekrefte transaksjonen i app’en. Dette er en bank til bank, konto til konto-løsning som godkjenner både kort- og mobilkjøp. Terminalen kommuniserer selvfølgelig også direkte med kasseapparatet. Det jeg synes er mest spennende, er at man kan godta for betaling gjennom mange ulike app’er.


I Norge bruker vi nå Vipps, mCash etc. som betalingsmiddel. Men disse appene fungerer ikke like godt i utlandet. Vi ser det samme problemet i Europa, der kinesiske turister skal kjøpe varer og tjenester med Alipay-app’en. Har Verifone en løsning for dette?


Fra vårt perspektiv, så lager vi selve sikkerhetsstrukturen. Alle sikre betalingsmåter, skal i prinsippet bli tilbudt gjennom denne løsningen, også Alipay. Forbrukerne ønsker i utgangspunktet å ha en app for betaling og siden det er mange betalingsløsninger der ute nå, så må vi også ha en terminal som godkjenner de alle. Og derfor mener jeg at det er nå bankene og utsalgsstedene må kjenne sin besøkelsestid og tilby dette til sine kunder.


Terminalen har altså bluetooth, men hva med NFC, QR-kode etc.?


Terminalene tar også NFC. Og det opplagte ville kanskje være å basere terminalen på slik teknologi. Men her har du problemet med ulike NFC-standarder. NFC har også en del begrensninger. Man må være rett ved terminalen for å utføre en transaksjon eller registrering. Med bluetooth vil kasseløsningen kunne registrere deg allerede når du kommer inn i butikken. I prinsippet kan man få tilgang til mye nyttig informasjon om sine kunder,- om kunden har vært i butikken en gang før, hva han kjøpte. Jeg kan gi kunden et tilbud. En café som gir hver 5. kaffe gratis, kan nå gjøre det automatisk og samtidig sende en melding til kunden gjennom app’en. Mulighetene er mange!


Vi i Verifone lager jo ikke disse løsningene, det er det jo andre som gjør. Men vi samarbeider jo også med mange. Jeg får selv daglig henvendelser fra aktører som ønsker å komme på markedet med løsninger som kan integreres i en slik terminal. Mange av de som kontakter meg, er små aktører med spennende løsninger, men som ofte henvender seg til et marked for spesielt interesserte. Men så har man også aktører som Mobilepay og Vipps, som har flere millioner brukere. Da har man et volum og et produkt som beviselig blir likt og brukt.  


Hva om to-tre år. Vil alle bruke mobilen for å betale?


Denne terminalen kan også kjøre contact-less. Og det er noe jeg virkelig har tro på. Kontaktløs betaling gjør at man på en lett og sikker måte, åpner for et helt nytt syn på betaling. Dette kan være et kontaktløst kort, mobilen, en apple watch,- you name it! Poenget er at transaksjonen utføres med en gang du er i kontakt med terminalen. Jeg tror derfor at vi kommer til å bli vant med mye raskere transaksjoner i fremtiden. Det blir derfor viktig at både selger og kjøper skal få lov til å velge sikkerhetsnivå og funksjonalitet selv. Noen vil bekrefte med PIN-kode, mens andre vil ikke. Dette må forbrukerne selv få velge, og da må det også være funksjonalitet for dette.


Webmaster 

Mest lest