Danske Bank: -Utvikler det Nordiske potensialet

Den Danske Bank satser sterkt i de Nordiske landene. Dette har de gjort, først og fremst, gjennom åpenhet og partnerskap.

Under IKT Norge sitt arrangement “Future Bank 2018” var Knut Anders Wangen fra Danske Bank Norge og presenterte selskapets framtidsplaner. Den tradisjonsrike banken har kommet sterkt på banen i de Nordiske landene og fortsetter å satse gjennom innovative løsninger.


“Vi har jobbet nå spesielt i de siste årene med å utvikle det nordiske potensialet. Det har gitt oss i Danske Bank Norge en anledning til å vokse. Vår strategi har hele tiden vært å vinne kunde etter kunde, ved hjelp av personlig kundekontakt. Vi har tro på å basere oss på nordiske plattformer. Det at vi baserer oss på nordiske plattformer og være relevante på plattformer som når tusenvis av bedriftskunder og flere millioner privatkunder over hele Norden.”, starter Wangen.  


Partnere


I den siste tiden har Danske Bank fått flere ulike partnere, som kan tilby nye løsninger. Spiir, Fitbit, Bizbot, Wrapp, Giosg, Rainmaking, Maersk og Akademikerne er eksempler på dette.


“Vi jobber veldig konkret med strategiske kundereiser og perfeksjonere de fra start til slutt. For det er et veldig viktig virkemidler i forhold til det å distribuere digitalt. Også jobber vi med partnerskap for å lage gode kundeopplevelser i fellesskap og for å øke vår distribusjonskraft, slik at vi igjen kan nå ut til flere kunder.”


Nye kundereiser


“Med de nordiske plattformene hjelper vi partnerne med å nå ut til nye målgrupper. Det å begynne å jobbe med låneproduktene på våre plattformer, gjør at vi kan distribuere dette på en heldigital måte og bruke salgskanalene våre i salgssammenheng og rådgivningssammenheng. Våre partnere er med på å gi våre kunder nye kundereiser. Dette er muliggjort av PSD2 som satte i gang en gnist og som nå er i ferd med å gjøre bankene i Norge blant de som er lengst fremme i forhold til det å åpne opp og kommersialisere open banking. I tillegg er det åpenhet i veldig mange andre bransjer som gjør at de kan aggregere relevant informasjon til våre kunder.”


Som mange andre, påpeker Wangen at kundenes behov er nøkkelen til suksess. Og nettopp fordi kundene er så forskjellige, så ser han behovet av å samarbeide med aktører som kan nå nettopp disse.


“Dette er jo bare starten!, sier Wangen og fortsetter. “Nå er det kundene som bestemmer hvilke plattformer som er relevante å drive banking på. Og vi vet at endringene skjer fort og vi vet at vi kommer til å bli overrasket. Nettopp derfor er det viktig å ha et nært samarbeid til våre partnere. Samtidig er det viktig at vi Danske Bank en attraktiv partner i økosystemet og vi tror at vi kan hjelpe våre partnere til å nå ut til flere kunder på tvers av ulike markeder.“   

Bilde: Roger Fosaas

Webmaster 

Mest lest